ДА БЪДЕШ ОТГОВОРЕН

ВЪВЕЖДАНЕ В ТЕМАТА
Колко отговорни сте вие? За всяко от следните шест отговорни поведения оценете себе си по скала от една до пет (1 = ужасно и 5 = страхотно). За всяко от тези поведения дайте пример за вашата отговорност или безотговорност и какво можете да направите, за да се подобрите.


Когато се съгласиш да свършиш нещо, направи го.


Отговаряй за собствените си действия.


Грижи се за собствените си въпроси.

Резултат с изображение за responsibility
Бъди човек, на който може да се разчита.


Винаги използвай главата си.

       
Не отлагай поети ангажименти.


Вие отговорен човек ли сте?
Лична отговорност:
• Правя това, което трябва да се направи.
• Аз съм надежден.
 • Никога не се оправдавам и не обвинявам другите за действията си.
 • Винаги следвам ангажиментите си.
 Социална отговорност:
• Аз върша ролята си за общото благо.
 • Аз работя доброволно в училището или в общността.
• Участвам в общественополезен труд.
• Правя каквото мога, за да се грижа за околната среда.

Мисля, че съм / не съм отговорен човек, защото_____________

ВЪПРОСИ ЗА ДИСКУСИЯ

• Какво означава, когато някой е описан като "отговорен" човек?
 • Какви са отговорностите, които децата на вашата възраст имат?
• Има ли някакви причини, поради които бихте могли да искате да се смятате за „отговорен“ човек?
 • Какви са наградите за това, че сте отговорно лице?
• По какъв начин може отговорността или безотговорността да повлияе на самочувствието на човека?
• Смятате ли, че сте отговорен човек? По какъв начин?
• Какво означава "поемане на отговорност"?
• Как отговорното поведение влияе на отношенията ни с нашите приятели? Колко важно е това?
• Как отговорното поведение влияе на отношенията ви с родителите ви? Колко важно е това? •Дали сте причинявали проблеми на някой друг, като сте безотговорни? Какво стана? Бихте ли направили нещата по различен начин, ако имате друг шанс?
• Някой някога създавал ли е проблеми за вас, като се е държал безотговорно? Какво стана? Какво бихте искали този човек да разбере за случилото се?
• Как се чувствате, когато някой ви разочарова? • Как се чувствате, когато някой ви подведе?
 • Мислите ли, че има някаква връзка между отговорността и доверието?
• Отговорни ли сте? По какъв начин си и по какъв не си?
• Успешните хора са успешни, защото имат късмет. Съгласни ли сте? Обяснете.
 • Ако се опитвам усилено и не успявам, това не е моя вина. Съгласни ли сте с това твърдение? Обяснете.
• Как поемането на отговорност ви дава сила над живота ви?
• Какви отговорности смятате, че имате към: 1) себе си, 2) вашето семейство, 3) вашата общност?

ЗАНИМАНИЕ #1
Насърете децата да изпълнят ролеви ситуации, като за всяка са необходими по две деца. Първо, те трябва да играят ролята с безотговорно поведение, а след това – с отговорното поведение. Накарайте групата да критикува всяка от ролевите игри.

ЗАНИМАНИЕ #2
Обсъдете отговорността към класната стая. Какви са отговорностите на децата и какви са отговорностите на учителя? Направете диаграма на тези отговорности на дъската. Какви са последствията от безотговорността? Какви са ползите от отговорността?

ЗАДАЧА ЗА ЕСЕ
Какво Ганди е имал предвид, като е казал: „Бъди промяната, която искаш да видиш”? Познаваш ли някой, който го прави? Какви качества притежава този човек, че да го уважаваш толкова? Притежаваш ли и ти някои от тези качества?

Коментари

Популярни публикации от този блог

Коледно тържество

Поклон, народни будители!

21 ноември - Ден на християнското семейство