ГРИЖОВНОСТ
Въведение в темата:
Помолете учениците си да направят самооценка, като отговорят с истина или невярно за всеки от следните въпроси:
Вие грижовен човек ли сте?
Аз съм чувствителен към чувствата на хората.
Аз се отнасям към хората с доброта и щедрост.
Мисля за това как моите действия ще засегнат другите.
Никога не съм умишлено зъл или обиждащ.
Опитвам се да помагам на хората в нужда.
Мисля, че съм / не съм почтителен човек, защото: ___________________
Винаги помнете: ние ставаме грижовни хора, като правим грижовни неща.
Въпроси за дискусия:
• Съгласен или несъгласен: Някои хора казват, че децата са егоистични и самопоглъщащи се и не се интересуват от нищо друго освен от самите тях.
• Откъде знаете дали някой се грижи за вас?
• Как се чувствате, когато хората показват, че те наистина се интересуват от вас? Как се чувствате, когато правите нещо наистина грижовно за някой друг?
• Какво кара хората да се грижат за другите?
• Как мислите, че би изглеждал светът, ако никой не се интересува от някой друг?
• Съгласен или несъгласен: Не е страшно да бъдеш грижовен човек. Защо или защо не?
• Кой в живота си мисли, че е много грижовен? Как демонстрира това? По какво си приличате или различавате от този човек?
• Какво ви мотивира да давате на другите?
• Един ученик казва, че понякога, когато ти даваш, не получаваш нищо в замяна. Съгласен ли си?
• Какви неща сте направили сами или като група, при които сте подобрили живота на някой друг? Как се почувствахте?
• “Когато помагате на някого, вие си помагате.” Какво означава това? Съгласен ли си? Как?
• Можете ли да изберете да бъдете грижовен човек или трябва да се родите като такъв?
• „Дори и да не започнем като грижовни хора, ние се грижим, като правим грижовни неща.” Какво означава това? Съгласен ли си? Можете ли да помислите за примери как работи това?
• Смятате ли себе си за грижовен човек? По какъв начин?
• Какво общо има грижовността с вашия характер?
Занимание #1
Представи си, че току-що си наследил $20,000 и искаш да ги похарчиш като помогнеш на други хора. Какво ще направиш с парите и защо? Какъв ефект ще има върху хората твоята помощ?
Занимание #2
Помислете за различни поведения и ги превърнете в игра по роли. Първо, нека учениците изиграят ролите, които демонстрират негрижвно поведение и после грижовно. Нека групата анализира всяка от ролевите игри.
Допълнителни занимания:
• Опишете най-грижливото нещо, което някога някой е правил за вас. Как се почувствахте? Какъв ефект оказа това върху вас?
• Споделете за време, когато вие или някой, когото познавате, е променил живота на някого, като сте или са показали, че се интересувате от другите? Как се почувствахте?
• Можете ли да помислите за някой в живота ви, който е превърнал едно трудно предизвикателство в живота си във възможност да помага на другите? Какво беше предизвикателството на този човек и как той го превърна във възможност да помага?
• Проучете някой в историята, който е посветил живота си на помощ към другите. Пишете за времето, в което е живял и дайте някои примери за това как те са подобрили света чрез своята отдаденост.
• Гледайте филм или телевизионна програма, след което пишете за това какви са действията на героите - грижовни или небрежни. Накарайте учениците да образуват малки групи и да измислят идеи, които отговарят на нуждата в тяхната общност. След това разработете стъпка по стъпка план за това как те могат да превърнат тази идея в реалност. Дайте на вашия проект име и мисия, която започва с "Целта на нашия проект е да покажем, че ни е грижа от ______________________."
• Донесете (или помолете вашите ученици да донесат) статии от вестници и списания, описващи ситуации, които показват грижовни и ненатрапчиви действия от хора, групи или правителства. Обсъдете тези ситуации. По какъв начин те демонстрират грижа или безпокойство? Напишете групово писмо до засегнатите хора.
Коментари
Публикуване на коментар