Васил Левски
Кой е Васил Левски?
Описание на външните черти на Апостола:
Виждали ли сте
снимки и портрети на Левски? Как е изглеждал той? (описанието от децата ще
активира спомени и ще стимулира въображението за облика на Левски)
Нека прочетем няколко
описание на Левски от двама известни писатели.
- Иван Вазов – XI глава из повестта „Немили-недраги” (1882-84)
Въпроси:
Авторът описва
Левски с противоположни личностни характеристики. Какви са те? Как те се
съвместяват в един човек? Според Вазов
изкуството не може да представи лицето на Левски. Защо? Писателят прави
контраст между скормната личност на Левски и великата идея, на която се е
отдал. Как е възможно двете да са съвместени в едно?
- Писмо от Христо Ботев до прителя му Киро Тулешков (ноем.–дек. 1868)
Въпроси:
Как Ботев описва
Левски? Какво е отношението му към Апостола?
Защо писма като
това са ценни?
- Иван Вазов, „Апостолът в премеждие”
Въпроси:
Какви са качествата
на Левски в тази история съчинена от Вазов?
(дързост, смелост,
находчивост, хистрост, бързина и др.)
Нарисувайте
портрета на Васил Левски по дадените описания
Децата ще направят портрет или
сцена с Левски на предоставените листи, като след това по желание могат да
свалят портрета на Левски с протриване с молив от релефно изображение. Така те
ще изготвят две изображения на Апостола – едното отпечатък от релефа, друтото –
тяхна лична интерретация.
След като децата са приключили показваме
и обсъждаме няколко фотографски портрета
на Левски.
Дискутираме и няколко картини на
Левски от известни художници
Въпроси:
Какви различия намирате между вашия портрет и тези на художниците?
Между снимките и картините? Защо има такива?
Какво знаете за
Васил Левски?
Левски е известен с няколко имена. Знаете ли как е рожденото му име?
Откъде идва прякора Левски?
Той е наричан и Апостола на Свободата. Защо? (Какво е апостол?) Левски
също е бил известен също и като дякон Игнатий.
Ще бъдат показани
три снимки на Левски в униформи (чета, първа българска легия и втора българска
легия)
Въпроси:
Какво показват снимките? Какво можете да ми
кажете за Левски само като го гледате? Какво излъчва?
Не само името на
Левски е свързано с характеристики на лъва. Такава връзка има и печата на БРЦК.
Защо лъвът е от такова значение за освободителното движение?
Дейността на
Апостола може да бъде онагледена с картата на революционните комитети в
България (1870-73). Как си представяте, че Левски е пътувал? Не е имало
самолети, коли и влакове?,
Дискусия на Наредата
- "Нареда на
работниците за освобождението на българския народ" (изработена от Левски
през 1871)
Каква е целта на организацията според наредата? Защо?
Децата изработват Акростих за Левски.
Тефтерчето на Левски
Историческите
документи често са трудни за разбиране и изискват специални умения, познания и
внимание. Децата ще се запознаят с личното тефтече на Левски във факсимиле и ще
извлекат от него специфична информация свързана с работата посъздаването на
мрежата от революционни комитети.
Въпроси:
Какво може да
научим за комитетската мрежа създадена от Левски от неговото тефтерче? Какво
друго има записано в тефтерчето? Защо?
Разбираме ли мислите на
Левски?
Ще бъде дадена задачата да сглобят наъсани
цитати от Левски: Децата ще работят в два отбора, като победилтел е този отбор,
който възстанови вярно
цитатите пръв.
„Ако спечеля, печеля за цял народ — ако загубя, губя само
себе си.”
„Времето е в нас и ние сме във времето, то нас обръща и
ние него обръщаме.”
„Дела трябват, а не думи.”
„Ще имаме едно знаме, на което ще пише: "Свята и
чиста република".”
Дискусия на
цитатите:
Какво иска да каже с тези думи Левски?
Как идеите на
Левски могат да бъдат свързани с наше време?
Децата залепят по един цитат в книжките си.
Заключение:
- Христо Ботев –
„Обесването на Васил Левски”
Въпроси:
Какви чувства предизвиква стихотворението у
вас? Как постига това поета? Защо е възпят образа му? Какво показва това? Какво
олицетворява Левски за вас?
Изработване на плакат за Апостола. Портретът му се принтира върху листове с различен цвят. След това се накъсват и децата трябва да сглобят образа му от разлчни цветове. Подбират се цитати от Левски и всичко се залепя върху картон.
Моменти от нашето занимание:
Коментари
Публикуване на коментар